Začetek Osebna asistenca

Piškotki

Naša spletna stran za boljše delovanje uporablja piškotke. Ali se strinjate da na vaš računalnik naložimo piškotke?

Več o tem

Voda, plavanje in cerebralna paraliza PDF Natisni E-pošta

voda

Članek naše članice o pomenu plavanja za ljudi s cerebralno paralizo. Društvo Sonček organizira plavanje za svoje člane v okviru terapevtskih programov v bazenu Medicinskega centra Fontana.

Zakaj plavam trikrat na teden? Razlogov je veliko... Vzemi si čas in preberi...

 

1. UVOD

Redna rekreacija je moj način življenja

Pred več kot 20-mi leti sem začela spoznavati, da je primerna in redna rekreacija, zame edino kar mi bo pomagalo ohranjati dobro splošno telesno zdravje in kondicijo. S splošnim telesnim zdravjem in kondicijo, pa bom uspela ohranjati svojo samostojnost pri opravljanju vsakodnevnih opravil (oblačenje, osebna higiena, služba…). Vedno ni bilo lahko in enostavno vztrajati ter ne izgubiti volje. A lahko mirno rečem, da mi je uspelo. Rekreacija je z leti postajala del mojega življenja in…

Danes sem še vedno velika ljubiteljica športa, rekreacije in gibanja nasploh. Redna rekreacija je moj način življenja. Prizadevam si, da sem športno aktivna v povprečju vsaj 4 do 5 ur na teden. Poleg plavanja se redno udeležujem še, športno-rekreativnega  jahanja in fitnes vadbe. Dobro se počutim. Rada se rekreiram in medtem uživam. Čeprav je včasih tudi danes težko biti disciplinirana in  vztrajati, vztrajam, ker vem, da se splača. Zagotovo.

Želim, da si vzamete čas, preberete… razmislite… Morda vas bo prepričalo dejstvo, da v 30ih minutah plavanja lahko porabimo 500 kalorij, ali da med plavanjem krepimo celotno telo in večino mišic, morda kaj tretjega, da boste že jutri skočili v bazen in plavali.

 

2. VODA

Brez nje ne gre

Voda je kemijska spojina in polarna molekula pri standardnih pogojih tekočina s kemijsko formulo H2O. Ta pove, da je molekula vode sestavljena iz dveh vodikovih in enega kisikovega atoma. Je brez barve, vonja in okusa. Brez nje ne gre. Pravzaprav je voda tako vseprisotna, da je mnogokrat očem  nevidno, kje vse se nahaja in kje vse ima glavno besedo. Potrebujemo jo vsi, ljudje, živali in rastline.

Voda kot vir

Najprej je bila uporabljena kot vir preživetja. Skozi dolga leta, so ugotovili, da imajo nekateri vodni vrelci tudi zdravilno moč. Voda je zato danes za človeka, ne samo vir preživetja, ampak tudi vir zdravja in dobrega počutja.

 

3. VODA JE VIR ZDRAVJA
Hidroterapija – terapija (zdravljenje) s pomočjo vode

Pomeni uporabo vode za zdravljenje in preprečevanje različnih bolezni. Različne oblike aktivnosti v vodi se z različno intenziteto izvajajo za izboljšanje telesnih in psihičnih funkcij udeleženca in za preprečevanje slabšanja splošnih telesnih sposobnosti in bolezenskih stanj.

 

4. CEREBRALNA PARALIZA

Kaj je cerebralna paraliza?

Če oseba s cerebralno paralizo, skrbi  za svojo redno telesno aktivnost, (telovadba, jahanje, plavanje…) potem lahko rečemo, da je cerebralna paraliza nenapredujoče stanje. To stanje povzročajo različni dejavniki pred rojstvom, med porodom ali kmalu po rojstvu. Vzrok je možganska napaka, ki povzroči motnje gibanja. Poznamo več različnih stopenj cerebralne paralize.

 

5. PLAVANJE IN VADBA V VODI

Voda je »zakon« za osebe s cerebralno paralizo

Plavanje je najpomembnejša in najprimernejša oblika telesne aktivnosti (gibanja) za ljudi s cerebralno paralizo. Omogoča jim izjemno pomembno samostojnost pri gibanju,  (ni se jim treba boriti proti gravitaciji). Voda s svojim uporom namreč  ponuja dodatno utež, ki krepi že tako oslabljene mišice, hkrati pa zaradi svoje gostote ponuja plovnost, ki olajša gibanje, saj se vadeči lahko v vodi sprosti. Nasploh krepi telesno sposobnost in ugodno vpliva na duševno počutje. Med samim plavanjem se namreč sproščajo endorfini, ki sprožajo pozitivne učinke v možganih. Voda zagotavlja   tudi prepotrebno sproščeno počutje, ki je pomembno za vse osebe s cerebralno paralizo, ki se vsakodnevno srečujejo s krči in napetostjo v mišicah. Sproščeno počutje jim omogoča, da lažje izvajajo vadbo za moč.

Še več…  Vadba v vodi na splošno, je edini način, ki osebam s težko obliko cerebralne paralize omogoča, da krepijo svoje mišice in telo. Mišična oslabljenost  je (pri vseh osebah s cerebralno paralizo) prepoznana kot glavni razlog, ki vpliva na funkcionalne zmožnosti. Potrebno je torej redno izvajanje krepilnih vaj in  ohranjati gibalne sposobnosti, ki osebam olajšajo samostojno opravljanje vsakodnevnih opravil.

 

6. FIZIOLOŠKI UČINKI PLAVANJA NA OSEBE S CEREBRALNO PARALIZO

Vpliv na mišičje in okostje

Ker sila vzgona odvzame določen del telesne teže, s precej zmanjša obremenitev kosti, sklepov in njihovih sestavnih delov. Posledično lahko oseba s cerebralno pa paralizo v vodi izvede številne gibe, ki jih sicer na kopnem ne zmore. Gibe lahko izvede v večjem obsegu in pri gibanju je manj bolečin kot pri gibanju na suhem. Prav zaradi zmanjšanja bolečin je plavanje pomembno. Če izvajamo vadbo v topli vodi, pride do sprostitve mišic, zmanjša se mišični tonus. Krči in bolečine popustijo.

Voda sklepom daje podporo, blaži obremenitev in s tem lajša gibanje.

Terapevtski učinki vadbe v vodi na osebe s cerebralno paralizo se kažejo kot krepitev oslabelih mišic, vzdrževanje in povečanje obsega gibljivosti v sklepih, vzdrževanje in izboljšanje ravnotežja, koordinacije in drže ter zmanjšanje bolečin in mišičnih krčev.

Plavanje je odlična vrsta vadbe za tiste, ki imajo artritis. Z rednim plavanjem zmanjšujemo tveganje za poslabšanje artritisa, saj plavanje vzdržuje mišično moč okoli sklepov. Sklepi tako postanejo močnejši.

Vpliv na čutila in živčevje

Pri osebah s cerebralno paralizo, ki ne morejo hoditi in zato stalno uporabljajo invalidski voziček, so zadnjica, stegna ter hrbet neprestano izpostavljeni pritisku. Ti predeli so posledično prikrajšani za različne dražljaje. Zaradi tega osebam s cerebralno paralizo gibanje v vodi pomeni pomembno razbremenitev stalno obremenjenih telesnih predelov in pomembno izkušnjo delovanja različnih dražljajev na te dele telesa.

Vpliv na srce in ožilje

Ko je vadeči v vodi, deluje na potopljeno telo hidrostatični tlak, ki vpliva tudi na stene žil dovodnic tako, da iztiska kri iz periferije proti srcu. Prav zaradi hidrostatičnega tlaka, ki izrine kri iz spodnjih udov ter trebuha, se poveča priliv krvi v srce. S tem se poveča tudi utripni volumen. Zniža se srčna frekvenca. Zaradi znižane srčne frekvence, med plavanjem vadeči krepi zmogljivost srca. Nenazadnje se zaradi vsega opisanega pospeši (izboljša) prekrvavitev celotnega telesa.

Sedeči način življenja ter manj aktivno življenje otrok in odraslih s cerebralno paralizo sta povečala možnost sekundarnih obolenj, kot so bolezni srčne mišice. Zato jih je potrebno spodbujati, da se udeležujejo plavanja in drugih aktivnosti v vodi.

Vpliv na dihala

Redno plavanje je dober način za krepitev pljuč, saj tako povečujemo kapaciteto pljuč, ki zato sprejmejo več kisika. Povečuje se elastičnost pljuč in prsnega koša. Med plavanjem vadeči zaradi pritiska vode na prsni koš, dela močnejše vdihe in s tem jača dihalne mišice. Pljuča imajo zaradi plavanja boljše delovanje.
Aktivnost je primerna tudi za nekatere astmatike, saj lahko vlažen zrak v zaprtem bazenu olajša težave, ki jih ima astmatik pri športu in gibanju.

Vpliv na ledvice

Povečana količina znotraj žilne tekočine in večji tlak v desni strani srca povzročita sproščanje hormona natriuretični peptid. Obenem  se zniža izločanje antidiuretičnega hormona v možganih, ki sicer zadržuje vodo v telesu. Zaradi sproščanja natriurtičnega peptida in znižanja izločanja antidiuertičnega hormona, ledvice izločajo več soli in vode.
Fiziološki učinki plavanja osebam s cerebralno paralizo pomagajo, da ostanejo vitalne in zdrave. Čeprav se pri vseh osebah ne bo pojavil enak rezultat in ne bodo vsi postali odlični športniki, je dovolj, če se bo pri nekom povečala dihalna zmogljivost, če bo nekdo povečal svojo gibljivost ali pa bo samo užival v vodi in povečal svojo samozavest in si pridobil nekaj prijateljev. Ni vse povezano s povečanjem splošne kondicije, temveč je velika pridobitev že, če bo vadeči izgubil strah pred vodo, izboljšal svojo motivacijo ter koncentracijo in sprejel sebe takšnega kot je, da se ne bo več skrival in se ne bo bal stopiti v novo okolje, ki ga pomeni bazen s svojo okolico.

Osebe s cerebralno paralizo s plavanjem ali gibanjem v vodi pridobivajo tudi splošno telesno kondicijo in krepijo odpornost organizma. Če je oseba v dobri telesni kondiciji, se tudi lažje spopada z različnimi virozami in drugimi obolenji.

V vodi torej deluje celotno telo. Tudi, če se ne premikamo hitro, (včasih zadostuje že osnovno gibanje) bomo krepili organe, ki so očem skriti in na katere s plavalno tehniko sploh nimamo vpliva. Zato so vodne aktivnosti, priporočljive za vse. Vodi se morajo izogibati le tisti, ki bi jim voda lahko škodovala ali pa imajo bolezen, ki ni nadzorovana.

 

7. PSIHOLOŠKO-SOCIALNI UČINKI

Psihološko-socialni vpliv

Psihološki učinki, ki jih imajo plavanje in vodne aktivnosti na osebe s cerebralno paralizo, so povezani z boljšo motivacijo, izboljšanjem koncentracije in pozornosti ter pridobitvijo občutka ugodja, samozavesti in samospoštovanja. Prav samospoštovanje je zelo pomembno za kakovost življenja osebe s cerebralno paralizo.

Samozavest pridobivajo z osvajanjem znanja in občutkom, da jim je nekaj uspelo, (npr. samostojno preplavati pet metrov) samospoštovanje pa gradijo na premagovanju strahu in neprijetnega občutka, ko se morajo npr. preobleči v kopalke in pokazati svoje telo.

Med plavanjem se sprošča že omenjeni hormon sreče – endorfin, ki deluje kot naravni antidepresiv. Plavanje krepi notranjo energijo in vrača veselje in optimizem.

Omenili smo že, da je za osebe s cerebralno paralizo bistvenega pomena, ohranjati gibalne sposobnosti, (npr. redno plavanje in druge vodne aktivnosti) saj jim te lajšajo opravljanje vsakodnevnih opravil. Opravljanje vsakodnevnih opravil (npr. samostojno oblačenje brez pomoči starša ali skrbnika, asistenta) pa poveča njihovo samozavest in izboljša njihovo samopodobo. Plavanje in druge vodne aktivnosti lahko torej tudi posredno vplivajo na večjo samozavest in izboljšanje samopodobe vadečega.

S sociološkega vidika plavanje in vse druge vodne aktivnosti omogočajo navezovanje stikov z drugimi ljudmi, druženje ter sklepanje prijateljstev. Z izbrano aktivnostjo je mogoče razširiti sposobnost sporazumevanja z drugimi in povečati lastno spontanost. Skupinsko druženje spodbuja vzpostavljanje stikov in sklepanje novih socialnih vezi, kar izboljšuje človekovo duševno ter telesno počutje.

 

8. NEKATERI DRUGI UČINKI PLAVANJA

Zaradi plavanja imamo lahko boljši spanec: Noben drug način vadbe nas ne more v   celoti utruditi, tako psihično kot tudi fizično, kot nas lahko plavanje.

Kurjenje maščob: pri plavanju aktivno porabljamo kalorije. V 30 minutah intenzivnega plavanja lahko pokurimo kar 500 kalorij.

S plavanjem lahko upočasnimo proces staranja, ker pri tej obliki vadbe  sodeluje celo telo oziroma vse večje skupine mišic.

 

Avtorica: ERNA BEZJAK

 

Viri:
Monika Oven: Plavanje in cerebralna paraliza (diplomsko delo)
vizita.si
www.vodko.si